söndag 16 mars 2014

332 Uppstickare (81 av 365)


Ge rum, jag vill opp, sa Rabarberknopp. 
Så sprängde han med sin röda topp, 
men jorden sa stopp:
Du får lugna dig lite, Rabarberknopp!

Ge plats, jag vill opp, sa Rabarberknopp, 
han svällde av styrka, han glödde av hopp.
Pass på, jag vill opp, jag vässar min topp, 
jag känner hur våren gror i min kropp! 

Tittut, tittopp, nu sticker han opp, 
nu hälsar han glatt med sin röda topp 
och svaras av kvittrande fåglars tropp:
Välkommen hitopp,
välkommen, välkommen Rabarberknopp!

Elsa Beskow - En vårvisa

10 kommentarer:

  1. Vacker bild på en rabarberknopp och tack för den fina visan! Den hade jag inte hört eller läst förut. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, den är verkligen obändig rabarberknoppen. Älskar att se hur de spränger sig upp ur jorden. Väl värd både visan och den vackra bilden.

    SvaraRadera
  3. Verkar tidigt med rabarber allaredan :)

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen kraft i naturen så här års!

    SvaraRadera
  5. Tack för alla fina kommentarer. Tack för en trevlig dikt (eller visa) till en uppstickare med sprängkraft.

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken bra bild på uppstickare:)! Jag måste också ut och se om mina rabarber har kommit upp!

    SvaraRadera
  7. Härlig bild - ger mersmak inför våren!

    SvaraRadera
  8. Den är så fin din rabarknopp

    SvaraRadera