torsdag 21 augusti 2014

261 Skrämmande (234 av 365)


Denna och många av mina andra sommarbilder har jag fotat på Väröhalvön norr om Varberg. Bakom fågelskrämman syns Ringhals kärnkraftverk med sina fyra reaktorer. Kraftverket firar 40-årsjubileum i år, byggdes alltså 1974. Då var jag i tonåren och har alltså levt med närheten till ett kärnkraftverk i en stor del av mitt liv (utom de ca 8 år jag bott i andra delar av Sverige). Nu tänker jag inte starta någon politisk debatt här, jag är själv lite vacklande i kärnkraftsfrågan. Ett effektivt sätt att framställa mycket elkraft men avfallsfrågan är ju ett stort problem. Three Mile Iland, Tjernobyl och Fukushima visar ju på vilka stora risker det finns men jag kan ändå inte säga att jag oroar mig för ett haveri. Vad är skrämmande för dig?

PS. Fågelskrämman stod nära vägkanten när jag först såg den från bilen. När jag nästa gång fick med kameran då var den flyttad...till en plats långt in mellan två åkrar. Fick gå en lång omväg och passa mig noga för att inte gå in i nässlor eller trampa ner i ett dike, jag kunde ju inte gå rakt över åkern! Galet, men vad gör man inte för "BILDEN" :)

5 kommentarer:

  1. En bild med många bottnar! Det som skrämmer mig i frågan är vad som händer med miljön långsiktigt och risken för terroraktioner...

    SvaraRadera
  2. Med din förklarande text blev bilden väldigt skrämmande och har väldigt bra symbolik. Fin bild ur ett djupt perspektiv, filosofiskt.

    SvaraRadera
  3. Den var värd att gå en bit för, snygg!

    SvaraRadera
  4. Både kärnkraften och fågelskrämman kan vara skrämmande. Jättebra tolkning och fint fotat.

    SvaraRadera
  5. Ja, det var verkligen värt promenaden att få till kombinationen fågelskrämma - kärnkraftverk. Gillar när det som här finns en stark bärande tanke i en bild.

    SvaraRadera