fredag 3 oktober 2014

259 Skinn (250 av 365)


Det här skinnet från en anakonda sitter uppsatt på väggen i ett uthus (!) som finns min släkt ...och det har suttit där länge för jag minns det från när jag var barn. Tror alla barn i släkten precis som jag var lite fascinerade av hur långt det var och hur det kändes att ta på.

När jag träffade min farbror senast (det är hans förtjänst att det hamnat där) bad jag honom berätta hur det kom i hans ägo för den historien hade jag glömt om jag ens hade hört den.

Jo, han hade i yngre år en bekant som behövde sälja av en del lösöre och min farbror passade på att köpa ett par fina tyska serviser och då hade han fått ormskinnet på köpet! En minst sagt udda bonusvara :) Säljaren hade i sin tur ärvt skinnet av en släkting som var sjökapten och som hade gått under med sin båt i en storm...

Så på underliga vägar har ett ormskinn från Sydamerika hamnat på en vägg i Halland. Min farbror fru blev nämligen glad för serviserna men ville inte överhuvudtaget ha ormskinnet i huset och då blev det uppspikat på den där uthusväggen :)

Jag måste tillägga att jag absolut inte gillar handel med delar från vilda djur, skinn horn etc ...men det här skinnet är nog minst 70 år så jag förlåter den där sjökaptenen.

2 kommentarer:

  1. Vilken historia! Och vilket långt och spännande skinn.

    SvaraRadera
  2. Oj det har varit med om en hel del.

    SvaraRadera