lördag 28 juni 2014

Nr 222 Pittoresk (188 av 365)


Pittoresk...ja då ser jag framför mig en liten by i Italien eller Grekland, med färglada hus, fullt med blommor i krukor och balkonglådor och små båtar som guppar i turkosblått vatten. Gärna några fiskare som fixar med näten också. Nu är det ingen resa inplanerad till varken Italien, Grekland eller annat motsvarande...så den bilden blir aningen svårfixad.
Men när jag slog upp synonymer till pittoresk hittade jag "målerisk, färggrann, idyllisk, charmig, romatisk, naturskön" och då kan faktiskt ett svenskt 1800-talstorp med röd lada och midsommarstång i lantlig miljö duga gott.

Borta bra men hemma bäst, kanske...


3 kommentarer:

  1. Mycket pittoreskt! Sverige har mycket fint att bjuda på.

    SvaraRadera
  2. Så fint! Mycket pittoreskt. Så här tänkte jag mej temat, var nära att sätta in en stuga, men ändrade mej! Midsommarstången la jag inte märke till förrän jag läste texten. Den passar ju bra in också!

    SvaraRadera
  3. Så vackert målat och så välhållet. Vill sitta på de slitna stegen med en kopp kaffe och bara insupa. Pittoreskt - absolut!

    SvaraRadera